Elektriciteit in 5L

In het vijfde leerjaar staan lessen over elektriciteit op het programma.  De kinderen leerden hierover, experimenteerden met (veilige!) eenvoudige stroomkringen, deden spelletjes én ze maakten een zenuwspiraal.  Niet zo gemakkelijk, maar wel gelukt!!

Klik hier voor foto's.

Verkeersdiploma's in 5L

De kinderen van het vijfde leerjaar deden mee met de "grote verkeerstoets".

Ze kregen elk een diploma... met daarbij een ticket voor Bobbejaanland! JOEPIE!!

Zeeklasdagboek

vrijdag 13 mei

't Zit er al op, onze geweldige zeeklas-week is voorbij!!  Deze voormiddag namen we nog even de tijd om naar het strand te gaan en nog enkele foto's te maken.  Na het middageten (hot-dogs) bracht de bus ons weer veilig naar Wolfsdonk.  Met een beetje vertraging kwamen we aan.  Wat leuk om de mama's en papa's weer te zien.

Het was een superleuke week!!   Een week die we niet snel zullen vergeten!

Klik hier voor de groepsfoto's.

donderdag 12 mei

Vanmorgen was het alweer stralend weer.   Alvorens we de tram naar Oostende konden nemen, moesten we ons eerst insmeren!!

Het was behoorlijk druk op de tram.    We wandelden over de Oostendse dijk, we poseerden even aan het kunstwerk van Arne Quinze.  (de rode gedeukte blokken)

We speelden nog met de fonteinen en we kochten souvenirs.

's Middags was het nóg drukker.  De overvolle tram lieten we zonder ons vertrekken, een kwartiertje later was de volgende er, waar we wel met zijn allen op konden.

We waren dus iets later voor het middagmaal: pistolets met beleg.

In de namiddag reed juf ... (raad maar welke!!) met de "holfkar" naar het strand met in de aanhangwagen veel schoppen en ander speelgoed.    De kids en de 2 andere juffen namen de tram.   We speelden een hele namiddag in het zonnetje.  We konden pootje baden, volgens sommigen was het zeewater prima van temeratuur.

Vanavond aten we frietjes met stoofvlees of vol-au-vent en koude groentjes.  Wat werd er flink gegeten!!

De kids zijn nu aan het douchen, daarna gaan we samen de foto's van de hele week bekijken (op groot scherm) en dan bouwen we hier nog een feestje.

Morgen na het middageten vertrekken we richting Wolfsdonk.... jullie zullen ons nog één nachtje moeten missen.

Tot morgen!!

Klik hier voor de foto's van donderdag

woensdag 11 mei

Vanmorgen zijn we met de tram richting Nieuwpoort-Stad gespoord.     We stapten langs de vismijn en over het wandelpad naast de IJzer tot in Nieuwpooort-Bad.   Daar hebben we leuk op het strand gespeeld. 's Middags zijn we met de tram terug naar Lombardsijde gereden.

Daar aten we lekker sandwiches met beleg.

We namen even de tijd om de ontplofte bommetjes (kleding, handdoeken, sokken, ...) op de kamer te ontmijnen (=opruimen).  We namen alweer de tram om in het stedelijk zwembad van  Nieuwpoort te gaan zwemmen.   Daar was het super leuk.  Na anderhalf uur moesten we er verrimpeld uit.

We waren net op tijd voor het avondmaal: groentesoep, spaghetti bolognaise en lekkere huisgemaakte appelcake.

De kids konden kiezen tussen sport en crea als avondactiviteit.   De sporters leefden zich uit in de tuin, de creatievelingen maakten mooie bandjes.

Er moest nog even tijd gemaakt worden voor ons dagboekje in te vullen.

Het was een superleuke dag met geweldig weer!  Tot morgen.

Klik hier voor de foto's

(Als het filmpje hapert, bekijk het dan nog een keer, dan lukt het beter.)

dinsdag 10 mei 2016

Dag Wolfsdonkse vriendjes,

Vanmorgen was het weer niet zo best, maar in de tram hebben we daar weinig van gemerkt.   De tramrit tot Blankenberge duurde best lang.  We konden de reisweg volgen aan de binnenkant van de tram.

In Sea*Life hebben we veel geleerd over de waterdieren.  We leerden over de vissen, waterschildpadden, zeehonden, zeeleeuwen, pinguins, krabben, haaien, otters, ...

Nu zaterdag worden zeehonden die er verzorgd werden, weer vrijgelaten op het strand van Blankenberge.

We profiteerden nog van het zonnetje dat in de namiddag kwam piepen: we speelden nog even op het strand van Blankenberge.

Na de barbecue werden er nog briefjes geschreven en deden we nog een leuke quiz.

Nu liggen de kids in dromenland.  Slaapwel, tot morgen!!

Klik hier voor de foto's.    (en klik op "play" bij het filmpje)

maandag 9 mei 2016

Dag lieve papa's, mama's, opa's, oma's, en alle andere mensen die ons zeeklas-avontuur volgen,

We zijn vanmorgen met stralend weer vertrokken.  We waren erg blij zo veel mensen te zien die ons kwamen uitvuiven.   De buschauffeur bracht ons veilig tot in Raversijde.  Daar hebben we onze picknick gegeten.

Om 13.00 uur stonden de gidsen paraat om ons over Wereldoorlog II te vertellen.  Zo'n openluchtmuseum is echt geweldig!   Daarna bracht de bus ons tot aan de Zeekameel in Lombardsijde.

De koffers raakten vlotjes boven.  Na het installeren hebben we lekker gegeten : bloemkoolsoep, balletjes is tomatensaus met sla en wortels en kroketjes en als dessert een frisco.

We trokken onze wandelschoenen aan en gingen op het strand de frissen zeelucht opsnuiven.

Na een frisse douche hebben we een kaartje geschreven... houd je brievenbus maar in de gaten.

Dikke kussen van ons allemaal

Klik hier voor de foto's

Info over de zeekameel: www.dezeekameel.be

Wonen en leven in Peru 5L

We mochten op inleefreis naar Peru... wat een belevenis!!

Klik hier voor een foto-filmpje.

5L en 6L vaart mee met de milieuboot

Het was een erg regenachtige dag, maar het was erg leuk op de milieuboot.  We leerden over het Albertkanaal, over de planten en dieren in en rond het kanaal en over afval in rivieren en zeeën.